ضبط سریال پایتخت ۷ آغاز شد + عکس حکایت پدر و دختر و دو خواستگار پس از آن زمستان سخت | درباره کامران شیردل، کارگردان و مستندساز ایرانی که امروز ۸۵ ساله شد پوستر نمایش «سینگل» منتشر شد آزمونی جدید برای خانواده تئاتر مشهد رونمایی از پوستر اولین جشنواره فیلم کوتاه کیارستمی آخرین وضعیت سلامتی مجید قناد از زبان دخترش جزئیات دومین مناظره انتخاباتی صداوسیما اعلام شد حمید هیراد: خستم از این مریضی کوفتی انتشار نسخه ویژه نابینایان «شبکه» با صدای نوید پورفرج «ادی مورفی» برای چهارمین بار پلیس بورلی هیلز شد خدمت‌رسانی شبانه‌روزی چایخانه‌های حرم رضوی در دهه ولایت فصل ششم ایرانگرد برای نوروز ۱۴۰۴ آماده می‌شود انتشار جلد نوزدهم «دائره‌المعارف قرآن کریم» کل اگر طبیب بودی... بی نهایت ساده؛ به غایت پیچیده | نظر ناشران مشهدی درباره فرایند قیمت گذاری کتاب فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (۳۱ خرداد و یکم تیر ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ شهاب اسفندیاری کارشناس فرهنگی میزگرد فرهنگی کیست؟ + سوابق و بیوگرافی محمد فاضلی، مشاور فرهنگی پزشکیان در میزگرد فرهنگی کیست؟
سرخط خبرها

بازیگر سریال بدل: سخت گیری تلویزیون، فیلم سازان را دچار مشکل می کند

  • کد خبر: ۲۳۲۲۴۰
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸
  • ۱
بازیگر سریال بدل: سخت گیری تلویزیون، فیلم سازان را دچار مشکل می کند
گفت وگو با هادی عامل هاشمی، بازیگر خراسانی، به بهانه حضورش در سریال «بدل» را بخوانید.

شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز؛ هادی عامل هاشمی هنرمند خراسانی که تجربه سال‌ها فعالیت در عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون را درکارنامه دارد، بعد از همکاری موفق با علی مسعودی در سریال «نوروزرنگی» دوباره جلو دوربین این کارگردان مشهدی رفته و در سریالی به نام «بدل» به ایفای نقش پرداخته است.

 این سریال در فضایی طنز به موضوع تحول انسان می‌پردازد و داستان خانواده‌ای را روایت می‌کند که از قدیم تا به امروز به شغل عطاری مشغول بوده اند. عامل هاشمی علاوه بر این سریال، پروژه دیگری هم در دست دارد و قرار است به زودی سریالی را با همراهی دو بردارش هدایت و علی برای پخش از تلویزیون تولید کند. ما به بهانه فعالیت‌های اخیر این هنرمند با او گفتگو کرده ایم که در ادامه ماحصل آن را می‌خوانید.

ایفای نقش قهوه چی محله

هادی عامل هاشمی در سریال «بدل» نقش فردی به نام مظفر را ایفا می‌کند که قهوه چی محله و دوست صمیمی مکرم عطاران با بازی شهرام قائدی است. به گفته این بازیگر، قهوه خانه مظفر محل رخ دادن بسیاری از اتفاقات سریال است و گذر بیشتر اهالی محله در طول داستان به این مکان می‌افتد. عامل هاشمی که امیدوار است، مردم «بدل» را دوست داشته باشند، درباره نقطه قوت داستان این سریال می‌گوید: به طور کلی نقطه قوت آثار علی مشهدی به روزرسانی و یادآوری یک سری رسم و رسوم است. او همچنین با قصه‌هایی که روایت می‌کند به دنبال ایجاد امید در جامعه است. 

علی در «بدل» هم سعی کرده است مهربانی یک محله و هم بستگی و پشت هم بودنشان را به تصویر بکشد. او درباره تفاوت‌های «بدل» و «نوروزرنگی» بیان می‌کند: فضای این دوکار متفاوت از هم است. داستان «نوروزرنگی» در دهه ۶۰ و دوران جنگ می‌گذرد، دورانی که برای مردم نوستالژیک است. ولی در «بدل» همه اتفاقات در امروز اتفاق می‌افتد و تلاش می‌شود تا عادت‌های خوب به مردم یادآوری شود. 

این بازیگر با اشاره به اینکه بخشی از سریال «بدل» در مشهد فیلم برداری شده است خاطرنشان می‌کند: ما چهار ماه درگیر فیلم برداری بودیم که حدود یک ماه از آن در مشهد گذشت. درواقع در داستان ما اهالی محل به همراه دونفر دیگر برای زیارت به مشهد می‌روند و اتفاقات زیادی از فیلم در این شهر رخ می‌دهد.

از عامل هاشمی درباره تجربه همکاری با علی مشهدی می‌پرسیم که پاسخ می‌دهد: «بدل» هم سومین تجربه کارگردانی علی محسوب می‌شود، باوجوداین می‌توانم بگویم او روز به روز در عرصه کارگردانی درحال پیشرفت و حرفه ای‌تر شدن است. 

این بازیگر ادامه می‌دهد: علی در کارش پیش بینی شدنی نیست و ناگهانی تصمیم می‌گیرد. او به پیشنهاد‌های اطرافیان و همکارانش نیز گوش می‌دهد و اگر نظرشان اجراشدنی بود در لحظه قصه و جهت فیلم نامه را عوض می‌کند. به نظر من علی مسعودی کارگردان خوش فکر و خوش سلیقه‌ای است که می‌تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند.

سخت گیری تلویزیون، فیلم سازان را دچار مشکل می کند

همکاری تلویزیون با گروه محدودی از هنرمندان

در بخش دیگری از این گفتگو از عامل هاشمی درباره چرایی استقبال کم از آثار کمدی تلویزیون در سال‌های اخیر می‌پرسیم که می‌گوید: در سال‌های اخیر چند نمونه سریال کمدی که فضای نوستالژی داشتند و به دوران گذشته می‌پرداختند مورد استقبال قرار گرفتند ولی قبول دارم که سریال‌های طنز امروزی نتوانسته اند مخاطبان چندانی جذب کنند.

این هنرمند ادامه می‌دهد: یکی از دلایل افت سریال‌های کمدی، قطع همکاری بسیاری از هنرمندان فعال در عرصه طنز با تلویزیون است. آن‌ها ترجیح می‌دهند به دلیل مسائل مادی و ممیزی، در شبکه نمایش خانگی و فضا‌های دیگر مشغول به فعالیت شوند. به گفته او سخت گیری‌های تلویزیون، دست اندرکاران و تولیدکنندگان را دچار مشکل و چالش می‌کند و نمی‌گذارد که آن‌ها با خیلی از مسائل شوخی کنند. این درحالی است که طنز باید فضای آزادی را برای ظهور و بروز در اختیار داشته باشد.

عامل هاشمی یادآور می‌شود: همه ما مسلمان و شیعه هستیم و می‌دانیم که نباید در کارمان شوخی‌های اروتیک و. داشته باشیم. اما از آن جایی که هنر ما مثل بسیاری از مسائل دیگر سیاست زده است، روزبه روز با محدودیت‌های بیشتری روبه رو می‌شود.
او با اشاره به شرایط بازتر فضای مجازی و شبکه نمایش خانگی نسبت به تلویزیون تأکید می‌کند: منظور من این نیست که در آثار تلویزیونی به شوخی‌های مبتذلی که در رسانه‌های دیگر می‌بینیم، پرداخته شود و سطح سلیقه مردم پایین بیاید، ولی این مقدار از سخت گیری هم درست نیست و باعث می‌شود که مردم اقبال کمتری به آثار تلویزیونی داشته باشند.

این هنرمند ادامه می‌دهد: تلویزیون این روز‌ها فقط با یک سری افراد خاص کار می‌کند که متأسفانه آثارشان حتی قابل بحث و ارزیابی نیست.
او درباره پیش بینی خود از میزان استقبال از سریال «بدل» نیز بیان می‌کند: من مطمئنم «بدل» مورد توجه مردم قرار خواهد گرفت، چون طنز بسیار خوبی دارد و داستان صمیمی و صریحی را روایت می‌کند.

حفظ ارتباط با مشهد

در ادامه صحبت هایمان با هادی عامل هاشمی از او درباره ارتباطش با مشهد و هنرمندانش می‌پرسیم که می‌گوید: من در طی این سال‌ها ارتباطم با بچه‌های تئاتر مشهد همواره برقرار بوده است ولی، چون نزدیک به سی سال می‌شود که به تهران مهاجرت کرده ام، از نسل جدید هنرمندان مشهد چندان شناختی ندارم و آثار آن‌ها را بیشتر وقتی در تهران اجرا دارند یا در جشنواره فجر شرکت می‌کنند، می‌بینم. 

او با اشاره به درگیری‌های کاری خود در تهران خاطرنشان می‌کند: من در دانشگاه تدریس می‌کنم، عضو انجمن کارگردانان خانه تئاتر هستم و مسئولیت‌های روزمره دیگری هم دارم، از این رو متأسفانه فرصت چندانی پیدا نمی‌کنم تا در مشهد، کارگاه و کلاسی برگزار کنم ولی همواره تلاش کرده ام، پیشنهاد هر پروژه‌ای را که قرار است در مشهد فیلم برداری شود با جان و دل قبول کنم تا حداقل لحظات بیشتری را پیش پدرم و خانواده ام بگذرانم.

این هنرمند یادآور می‌شود: من و برادرانم نسبت به شهر و زادگاهمان تعصب داریم، همچنین قرار است به زودی سریالی به اسم سبزوار را درکنار هم کارگردانی کنیم که این روز‌ها هدایت و علی مشغول نگارش فیلم نامه اش هستند. قرارداد فیلم نامه نیز با شبکه یک بسته شده است و منتظریم که کار‌های اداری اش انجام شود تا اگر قسمت باشد امسال این سریال را جلو دوربین ببریم. به گفته او در این سریال به سبزوار و ورزش هندبال که ویژگی بارز این شهر است پرداخته می‌شود.

سخت گیری تلویزیون، فیلم سازان را دچار مشکل می کند

بی توجهی مدیران به تئاتر

هادی عامل هاشمی تا به امروز در عرصه تئاتر هم فعالیت زیادی داشته و به طور ویژه بر روی نمایش‌های آیینی و سنتی متمرکز بوده است. او درباره وضعیت این هنر در کشور بیان می‌کند: مدیران در هر دوره ای، نگاه متفاوتی به نمایش‌های آیینی و سنتی داشته اند. اما می‌توانم بگویم حداقل در این چند سالی که من در عرصه تئاتر فعال بوده ام، اهمیت نمایش‌های آیینی و ایرانی را هیچ مدیری درک نکرده است.

او با تأکید بر ضرورت معرفی نمایش‌های آیینی و سنتی ایران به تمام دنیا یادآور می‌شود: در سال‌های اخیر به واسطه افزایش قیمت دلار، اجرا‌های نمایشی ما در نقاط مختلف جهان کم شده است درحالی که در دهه ۸۰ و ۷۰ معمولی‌ترین گروه‌های ما می‌توانستند در خارج از کشور به روی صحنه بروند.

عامل هاشمی که باور دارد نمایش‌های آیینی ما در دنیا درحال فراموشی است خاطرنشان می‌کند: الان اجرا‌های تعزیه ما را ترک‌ها صاحب شده اند یا هندی‌ها خود را متولی نمایش‌های خیمه شب بازی‌ می‌دانند. این اتفاقات نشان می‌دهد که تئاتر آیینی ایران درحال نابودی است.
ا

ین هنرمند ادامه می‌دهد: متأسفانه مدیرانی که سرکار می‌آیند، سیاست زده اند و به دنبال تحقق اهداف خودشان هستند، آن‌ها هیچ توجهی به ارتقا و اعتلای تئاتر ندارند و حتی به فکر هنرمندان این رشته نیستند.

او ترجیح می‌دهد تا زمانی که وضعیت اداره تئاتر به همین شکل باشد در این حوزه دیگر فعالیت نکند و تئاتری را روی صحنه نبرد. اما در ادامه یادآور می‌شود که اگر روزی تصمیم به اجرای تئاتر بگیرد، آن را در مشهد هم روی صحنه می‌برد. عامل هاشمی درباره تفاوت میان تئاتر و سینما و تلویزیون نیز خاطرنشان می‌کند: من فعالیت در هر سه این مدیوم‌ها را دوست دارم و تفاوتی میانشان قائل نیستم، ولی درهرحال، چون خاستگاه من تئاتر است، این رشته در اولویت اول برای خودم قرار دارد.

این بازیگر با اشاره به خاطرات زیادی که در تئاتر دارد یادآور می‌شود: بسیاری از هنرمندان فعال در عرصه تئاتر از وضعیت این رشته دلخورند و به سینما و تلویزیون کوچ کرده اند که هم دستمزدش نسبت به تئاتر متفاوت است و هم فضای جدیدی دارد که اجازه می‌دهد هنرمند حداقل از کارش لذت ببرد. متأسفانه مسئولان ما به تئاتر خیلی سخت می‌گیرند و متوجه نیستند چه گوهر گران بهایی را دارند از بین می‌برند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۸
0
0
جامعه رشد نایافته و تربیت ناپذیر و اشوب طلب و زیاده خواه و خودبین ایرانی، که در ماهیگیری از اب گل الود بسیار ماهر و نیاز صدساله خود را یکشبه تامین و چیزی برای دیگران نمیگذارد، هرگز به تمدن رو به رشد قانونگرا و عدالت محور و انسانی نخواهد رسید.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->